The Syrian opposition: who's doing the talking?

The media have been too passive when it comes to Syrian opposition sources, without
scrutinising their backgrounds and their political connections. Time for a closer look ...

Charlie Skelton
guardian.co.uk, Thursday 12 July 2012 15.48 BST

A nightmare is unfolding across Syria, in the homes of al-Heffa and the streets of Houla. And
we all know how the story ends: with thousands of soldiers and civilians killed, towns and
families destroyed, and President Assad beaten to death in a ditch.

This is the story of the Syrian war, but there is another story to be told. A tale less bloody, but
nevertheless important. This is a story about the storytellers: the spokespeople, the "experts on
Syria", the "democracy activists". The statement makers. The people who "urge" and "warn"
and "call for action".

It's a tale about some of the most quoted members of the Syrian opposition and their
connection to the Anglo- American opposition creation business. The mainstream news media
have, in the main, been remarkably passive when it comes to Syrian sources: billing them
simply as "official spokesmen" or "pro-democracy campaigners" without, for the most part,
scrutinising their statements, their backgrounds or their political connections.

It's important to stress: to investigate the background of a Syrian spokesperson is not to doubt
the sincerity of his or her opposition to Assad. But a passionate hatred of the Assad regime is
no guarantee of independence. Indeed, a number of key figures in the Syrian opposition
movement are long-term exiles who were receiving US government funding to undermine the
Assad government long before the Arab spring broke out.

Though it is not yet stated US government policy to oust Assad by force, these spokespeople
are vocal advocates of foreign military intervention in Syria and thus natural allies of well-
known US neoconservatives who supported Bush's invasion of Iraq and are now pressuring
the Obama administration to intervene. As we will see, several of these spokespeople have
found support, and in some cases developed long and lucrative relationships with advocates of
military intervention on both sides of the Atlantic.

"The sand is running out of the hour glass," said Hillary Clinton on Sunday. So, as the
fighting in Syria intensifies, and Russian warships set sail for Tartus, it's high time to take a
closer look at those who are speaking out on behalf of the Syrian people.

The Syrian National Council

The most quoted of the opposition spokespeople are the official representatives of the Syrian
National Council. The SNC is not the only Syrian opposition group — but it is generally
recognised as "the main opposition coalition" (BBC). The Washington Times describes it as
"an umbrella group of rival factions based outside Syria". Certainly the SNC is the opposition
group that's had the closest dealings with western powers — and has called for foreign
intervention from the early stages of the uprising. In February of this year, at the opening of
the Friends of Syria summit in Tunisia, William Hague declared: "I will meet leaders of the
Syrian National Council in a few minutes' time ... We, in common with other nations, will
now treat them and recognise them as a legitimate representative of the Syrian people."

SaveSvria-The Guardian.doc 1 19.07.12



The most senior of the SNC's official spokespeople is the Paris-based Syrian academic

Here is Bassma Kodmani, seen leaving this year's Bilderberg conference in Chantilly,
Virginia.

Kodmani is a member of the executive bureau and head of foreign affairs, Syrian National
Council. Kodmani is close to the centre of the SNC power structure, and one of the council's
most vocal spokespeople. "No dialogue with the ruling regime is possible. We can only
discuss how to move on to a different political system," she declared this week. And here she
is, quoted by the newswire AFP: "The next step needs to be a resolution under Chapter VII,
which allows for the use of all legitimate means, coercive means, embargo on arms, as well as
the use of force to oblige the regime to comply."

This statement translates into the headline "Syrians call for armed peacekeepers" (Australia's
Herald Sun). When large-scale international military action is being called for, it seems only
reasonable to ask: who exactly is calling for it? We can say, simply, "an official SNC
spokesperson," or we can look a little closer.

This year was Kodmani's second Bilderberg. At the 2008 conference, Kodmani was listed as
French; by 2012, her Frenchness had fallen away and she was listed simply as "international”
— her homeland had become the world of international relations.

Back a few years, in 2005, Kodmani was working for the Ford Foundation in Cairo, where
she was director of their governance and international co-operation programme. The Ford
Foundation is a vast organisation, headquartered in New York, and Kodmani was already
fairly senior. But she was about to jump up a league.

Around this time, in February 2005, US-Syrian relations collapsed, and President Bush
recalled his ambassador from Damascus. A lot of opposition projects date from this period.
"The US money for Syrian opposition figures began flowing under President George W Bush
after he effectively froze political ties with Damascus in 2005," says the Washington Post.

In September 2005, Kodmani was made the executive director of the Arab Reform Initiative
(ARI) — a research programme initiated by the powerful US lobby group, the Council on
Foreign Relations (CFR).

The CFR is an elite US foreign policy thinktank, and the Arab Reform Initiative is described
on its website as a "CFR Project" . More specifically, the ARI was initiated by a group within
the CFR called the "US/Middle East Project”" — a body of senior diplomats, intelligence
officers and financiers, the stated aim of which is to undertake regional "policy analysis" in
order "to prevent conflict and promote stability". The US/Middle East Project pursues these
goals under the guidance of an international board chaired by General (Ret.) Brent Scowcroft.
Peter Sutherland Peter Sutherland pictured at the Bilderberg conference. Photograph: Hannah
Borno

Brent Scowcroft (chairman emeritus) is a former national security adviser to the US president
— he took over the role from Henry Kissinger. Sitting alongside Scowcroft of the international
board is his fellow geo-strategist, Zbigniew Brzezinski, who succeeded him as the national
security adviser, and Peter Sutherland, the chairman of Goldman Sachs International. So, as
early as 2005, we've got a senior wing of the western intelligence/banking establishment
selecting Kodmani to run a Middle East research project. In September of that year, Kodmani

SaveSvria-The Guardian.doc 2 19.07.12



was made full-time director of the programme. Earlier in 2005, the CFR assigned "financial
oversight" of the project to the Centre for European Reform (CER). In come the British.

The CER is overseen by Lord Kerr, the deputy chairman of Royal Dutch Shell. Kerr is a
former head of the diplomatic service and is a senior adviser at Chatham House (a thinktank
showcasing the best brains of the British diplomatic establishment).

In charge of the CER on a day-to-day basis is Charles Grant, former defence editor of the
Economist, and these days a member of the European Council on Foreign Relations, a "pan-
European thinktank" packed with diplomats, industrialists, professors and prime ministers. On
its list of members you'll find the name: "Bassma Kodmani (France/Syria) — Executive
Director, Arab Reform Initiative".

Another name on the list: George Soros — the financier whose non-profit "Open Society
Foundations" is a primary funding source of the ECFR. At this level, the worlds of banking,
diplomacy, industry, intelligence and the various policy institutes and foundations all mesh
together, and there, in the middle of it all, is Kodmani.

The point is, Kodmani is not some random "pro-democracy activist" who happens to have
found herself in front of a microphone. She has impeccable international diplomacy
credentials: she holds the position of research director at the Académie Diplomatique
Internationale — "an independent and neutral institution dedicated to promoting modern
diplomacy". The Académie is headed by Jean-Claude Cousseran, a former head of the DGSE
— the French foreign intelligence service.

A picture is emerging of Kodmani as a trusted lieutenant of the Anglo-American democracy-
promotion industry. Her "province of origin" (according to the SNC website) is Damascus,
but she has close and long-standing professional relationships with precisely those powers
she's calling upon to intervene in Syria.

And many of her spokesmen colleagues are equally well-connected.

Radwan Ziadeh

Another often quoted SNC representative is Radwan Ziadeh — director of foreign relations at
the Syrian National Council. Ziadeh has an impressive CV: he's a senior fellow at the
federally funded Washington thinktank, the US Institute of Peace (the USIP Board of
Directors is packed with alumni of the defence department and the national security council;
its president is Richard Solomon, former adviser to Kissinger at the NSC).

In February this year, Ziadeh joined an elite bunch of Washington hawks to sign a letter
calling upon Obama to intervene in Syria: his fellow signatories include James Woolsey
(former CIA chief), Karl Rove (Bush Jr's handler), Clifford May (Committee on the Present
Danger) and Elizabeth Cheney, former head of the Pentagon's Iran-Syria Operations Group.

Ziadeh is a relentless organiser, a blue-chip Washington insider with links to some of the most
powerful establishment thinktanks. Ziadeh's connections extend all the way to London. In
2009 he became a visiting fellow at Chatham House, and in June of last year he featured on
the panel at one of their events — "Envisioning Syria's Political Future" — sharing a platform
with fellow SNC spokesman Ausama Monajed (more on Monajed below) and SNC member
Najib Ghadbian.

SaveSvria-The Guardian.doc 3 19.07.12



Ghadbian was identified by the Wall Street Journal as an early intermediary between the US
government and the Syrian opposition in exile: "An initial contact between the White House
and NSF [National Salvation Front] was forged by Najib Ghadbian, a University of Arkansas
political scientist." This was back in 2005. The watershed year.

These days, Ghadbian is a member of the general secretariat of the SNC, and is on the
advisory board of a Washington-based policy body called the Syrian Center for Political and
Strategic Studies (SCPSS) — an organisation co-founded by Ziadeh.

Ziadeh has been making connections like this for years. Back in 2008, Ziadeh took part in a
meeting of opposition figures in a Washington government building: a mini-conference called
"Syria In-Transition". The meeting was co-sponsored by a US-based body called the
Democracy Council and a UK-based organisation called the Movement for Justice and
Development (MJD). It was a big day for the MJD — their chairman, Anas Al-Abdah, had
travelled to Washington from Britain for the event, along with their director of public
relations. Here, from the MJD's website, is a description of the day: "The conference saw an
exceptional turn out as the allocated hall was packed with guests from the House of
Representatives and the Senate, representatives of studies centres, journalists and Syrian
expatriats [sic] in the USA."

The day opened with a keynote speech by James Prince, head of the Democracy Council.
Ziadeh was on a panel chaired by Joshua Muravchik (the ultra-interventionist author of the
2006 op-ed "Bomb Iran"). The topic of the discussion was "The Emergence of Organized
Opposition". Sitting beside Ziadeh on the panel was the public relations director of the MJD —
a man who would later become his fellow SNC spokesperson — Ausama Monajed.

Ausama Monajed

Along with Kodmani and Ziadeh, Ausama (or sometimes Osama) Monajed is one of the most
important SNC spokespeople. There are others, of course — the SNC is a big beast and
includes the Muslim Brotherhood. The opposition to Assad is wide-ranging, but these are
some of the key voices. There are other official spokespeople with long political careers, like
George Sabra of the Syrian Democratic People's party — Sabra has suffered arrest and lengthy
imprisonment in his fight against the "repressive and totalitarian regime in Syria". And there
are other opposition voices outside the SNC, such as the writer Michel Kilo, who speaks
eloquently of the violence tearing apart his country: "Syria is being destroyed — street after
street, city after city, village after village. What kind of solution is that? In order for a small
group of people to remain in power, the whole country is being destroyed."

Ausuma Monajed Ausuma Monajed. Photograph: BBC

But there's no doubt that the primary opposition body is the SNC, and Kodmani, Ziadeh and
Monajed are often to be found representing it. Monajed frequently crops up as a commentator
on TV news channels. Here he is on the BBC, speaking from their Washington bureau.
Monajed doesn't sugar-coat his message: "We are watching civilians being slaughtered and
kids being slaughtered and killed and women being raped on the TV screens every day."

Meanwhile, over on Al Jazeera, Monajed talks about "what's really happening, in reality, on
the ground" — about "the militiamen of Assad" who "come and rape their women, slaughter

their children, and kill their elderly".

Monajed turned up, just a few days ago, as a blogger on Huffington Post UK, where he
explained, at length: "Why the World Must Intervene in Syria" — calling for "direct military

SaveSvria-The Guardian.doc 4 19.07.12



assistance" and "foreign military aid". So, again, a fair question might be: who is this
spokesman calling for military intervention?

Monajed is a member of the SNC, adviser to its president, and according to his SNC
biography, "the Founder and Director of Barada Television", a pro-opposition satellite
channel based in Vauxhall, south London. In 2008, a few months after attending Syria In-
Transition conference, Monajed was back in Washington, invited to lunch with George W
Bush, along with a handful of other favoured dissidents (you can see Monajed in the souvenir
photo, third from the right, in the red tie, near Condoleezza Rice — up the other end from
Garry Kasparov).

At this time, in 2008, the US state department knew Monajed as "director of public relations
for the Movement for Justice and Development (MJD), which leads the struggle for peaceful
and democratic change in Syria".

Let's look closer at the MJD. Last year, the Washington Post picked up a story from
WikiLeaks, which had published a mass of leaked diplomatic cables. These cables appear to
show a remarkable flow of money from the US state department to the British-based
Movement for Justice and Development. According to the Washington Post's report: "Barada
TV is closely affiliated with the Movement for Justice and Development, a London-based
network of Syrian exiles. Classified US diplomatic cables show that the state department has
funnelled as much as $6m to the group since 2006 to operate the satellite channel and finance
other activities inside Syria."

A state department spokesman responded to this story by saying: "Trying to promote a
transformation to a more democratic process in this society is not undermining necessarily the
existing government." And they're right, it's not "necessarily" that.

When asked about the state department money, Monajed himself said that he "could not
confirm" US state department funding for Barada TV, but said: "I didn't receive a penny
myself." Malik al - Abdeh, until very recently Barada TV's editor-in-chief insisted: "we have
had no direct dealings with the US state department". The meaning of the sentence turns on
that word "direct". It is worth noting that Malik al Abdeh also happens to be one of the
founders of the Movement for Justice and Development (the recipient of the state department
$6m, according to the leaked cable). And he's the brother of the chairman, Anas Al-Abdah.
He's also the co-holder of the MJD trademark: What Malik al Abdeh does admit is that
Barada TV gets a large chunk of its funding from an American non-profit organisation: the
Democracy Council. One of the co-sponsors (with the MJD) of Syria In-Transition mini-
conference. So what we see, in 2008, at the same meeting, are the leaders of precisely those
organisations identified in the Wiki:eaks cables as the conduit (the Democracy Council) and
recipient (the MJD) of large amounts of state department money.

The Democracy Council (a US-based grant distributor) lists the state department as one of its
sources of funding. How it works is this: the Democracy Council serves as a grant-
administering intermediary between the state department's "Middle East Partnership
Initiative" and "local partners" (such as Barada TV). As the Washington Post reports:

"Several US diplomatic cables from the embassy in Damascus reveal that the Syrian exiles
received money from a State Department program called the Middle East Partnership
Initiative. According to the cables, the State Department funnelled money to the exile group
via the Democracy Council, a Los Angeles-based nonprofit."

SaveSvria-The Guardian.doc 5 19.07.12



The same report highlights a 2009 cable from the US Embassy in Syria that says that the
Democracy Council received $6.3m from the state department to run a Syria-related
programme, the "Civil Society Strengthening Initiative". The cable describes this as "a
discrete collaborative effort between the Democracy Council and local partners" aimed at
producing, amongst other things, "various broadcast concepts." According to the Washington
Post: "Other cables make clear that one of those concepts was Barada TV."

Until a few months ago, the state department's Middle East Partnership Initiative was
overseen by Tamara Cofman Wittes (she's now at the Brookings Institution — an influential
Washington thinktank). Of MEPI, she said that it "created a positive 'brand' for US democracy
promotion efforts". While working there she declared: "There are a lot of organizations in
Syria and other countries that are seeking changes from their government ... That's an agenda
that we believe in and we're going to support." And by support, she means bankroll.

The money

This is nothing new. Go back a while to early 2006, and you have the state department
announcing a new "funding opportunity" called the "Syria Democracy Program". On offer,
grants worth "$5m in Federal Fiscal Year 2006". The aim of the grants? "To accelerate the
work of reformers in Syria."

These days, the cash is flowing in faster than ever. At the beginning of June 2012, the Syrian
Business Forum was launched in Doha by opposition leaders including Wael Merza (SNC
secretary general). "This fund has been established to support all components of the
revolution in Syria," said Merza. The size of the fund? Some $300m. It's by no means clear
where the money has come from, although Merza "hinted at strong financial support from
Gulf Arab states for the new fund" (Al Jazeera). At the launch, Merza said that about $150m
had already been spent, in part on the Free Syrian Army.

Merza's group of Syrian businessmen made an appearance at a World Economic Forum
conference titled the "Platform for International Co-operation" held in Istanbul in November
2011. All part of the process whereby the SNC has grown in reputation, to become, in the
words of William Hague, "a legitimate representative of the Syrian people" — and able,
openly, to handle this much funding.

Building legitimacy — of opposition, of representation, of intervention — is the essential
propaganda battle.

In a USA Today op-ed written in February this year, Ambassador Dennis Ross declared: "It is
time to raise the status of the Syrian National Council". What he wanted, urgently, is "to
create an aura of inevitability about the SNC as the alternative to Assad." The aura of
inevitability. Winning the battle in advance.

A key combatant in this battle for hearts and minds is the American journalist and Daily
Telegraph blogger, Michael Weiss.
Michael Weiss

One of the most widely quoted western experts on Syria — and an enthusiast for western

intervention — Michael Weiss echoes Ambassador Ross when he says: "Military intervention
in Syria isn't so much a matter of preference as an inevitability."

SaveSvria-The Guardian.doc 6 19.07.12



Some of Weiss's interventionist writings can be found on a Beirut-based, Washington-friendly
website called "NOW Lebanon" — whose "NOW Syria" section is an important source of
Syrian updates. NOW Lebanon was set up in 2007 by Saatchi & Saatchi executive Eli
Khoury. Khoury has been described by the advertising industry as a "strategic
communications specialist, specialising in corporate and government image and brand
development".

Weiss told NOW Lebanon, back in May, that thanks to the influx of weapons to Syrian rebels
"we've already begun to see some results." He showed a similar approval of military
developments a few months earlier, in a piece for the New Republic: "In the past several
weeks, the Free Syrian Army and other independent rebel brigades have made great strides" —
whereupon, as any blogger might, he laid out his "Blueprint for a Military Intervention in
Syria".

But Weiss is not only a blogger. He's also the director of communications and public relations
at the Henry Jackson Society, an ultra-ultra-hawkish foreign policy thinktank.

The Henry Jackson Society's international patrons include: James "ex-CIA boss" Woolsey,
Michael "homeland security" Chertoff, William "PNAC" Kristol, Robert "PNAC" Kagan',
Joshua "Bomb Iran" Muravchick, and Richard "Prince of Darkness" Perle. The Society is run
by Alan Mendoza, chief adviser to the all-party parliamentary group on transatlantic and
international security.

The Henry Jackson Society is uncompromising in its "forward strategy" towards democracy.
And Weiss is in charge of the message. The Henry Jackson Society is proud of its PR chief's
far-reaching influence: "He is the author of the influential report "Intervention in Syria? An
Assessment of Legality, Logistics and Hazards", which was repurposed and endorsed by the
Syrian National Council."

Weiss's original report was re-named "Safe Area for Syria" — and ended up on the official
syriancouncil.org website, as part of their military bureau's strategic literature. The
repurposing of the HJS report was undertaken by the founder and executive director of the
Strategic Research and Communication Centre (SRCC) — one Ausama Monajed.

So, the founder of Barada TV, Ausama Monajed, edited Weiss's report, published it through
his own organisation (the SRCC) and passed it on to the Syrian National Council, with the
support of the Henry Jackson Society.

The relationship couldn't be closer. Monajed even ends up handling inquiries for "press
interviews with Michael Weiss". Weiss is not the only strategist to have sketched out the
roadmap to this war (many thinktanks have thought it out, many hawks have talked it up), but
some of the sharpest detailing is his.

The Syrian Observatory for Human Rights

The justification for the "inevitable" military intervention is the savagery of President Assad's
regime: the atrocities, the shelling, the human rights abuses. Information is crucial here, and
one source above all has been providing us with data about Syria. It is quoted at every turn:
"The head of the Syrian Observatory for Human Rights told VOA [Voice of America] that
fighting and shelling killed at least 12 people in Homs province."

The Syrian Observatory for Human Rights is commonly used as a standalone source for news
and statistics. Just this week, news agency AFP carried this story: "Syrian forces pounded

SaveSvria-The Guardian.doc 7 19.07.12



Aleppo and Deir Ezzor provinces as at least 35 people were killed on Sunday across the
country, among them 17 civilians, a watchdog reported."” Various atrocities and casualty
numbers are listed, all from a single source: "Observatory director Rami Abdel Rahman told
AFP by phone."

Statistic after horrific statistic pours from "the Britain-based Syrian Observatory for Human
Rights" (AP). It's hard to find a news report about Syria that doesn't cite them. But who are
they? "They" are Rami Abdulrahman (or Rami Abdel Rahman), who lives in Coventry.

According to a Reuters report in December of last year: "When he isn't fielding calls from
international media, Abdulrahman is a few minutes down the road at his clothes shop, which
he runs with his wife."

When the Guardian's Middle East live blog cited "Rami Abdul-Rahman of the Syrian
Observatory for Human Rights" it also linked to a sceptical article in the Modern Tokyo
Times — an article which suggested news outlets could be a bit "more objective about their
sources" when quoting "this so-called entity", the SOHR.

That name, the "Syrian Observatory of Human Rights", sound so grand, so unimpeachable, so
objective. And yet when Abdulrahman and his "Britain-based NGO" (AFP/NOW Lebanon)
are the sole source for so many news stories about such an important subject, it would seem
reasonable to submit this body to a little more scrutiny than it's had to date.

The Observatory is by no means the only Syrian news source to be quoted freely with little or
no scrutiny ...

Hamza Fakher

The relationship between Ausama Monajed, the SNC, the Henry Jackson hawks and an
unquestioning media can be seen in the case of Hamza Fakher. On 1 January, Nick Cohen
wrote in the Observer: "To grasp the scale of the barbarism, listen to Hamza Fakher, a pro-
democracy activist, who is one of the most reliable sources on the crimes the regime's news
blackout hides."

He goes on to recount Fakher's horrific tales of torture and mass murder. Fakher tells Cohen
of a new hot-plate torture technique that he's heard about: "imagine all the melting flesh
reaching the bone before the detainee falls on the plate". The following day, Shamik Das,
writing on "evidence-based" progressive blog Left Foot Forward, quotes the same source:
"Hamza Fakher, a pro-democracy activist, describes the sickening reality ..." — and the
account of atrocities given to Cohen is repeated.

So, who exactly is this "pro-democracy activist", Hamza Fakher?

Fakher, it turns out, is the co-author of Revolution in Danger , a "Henry Jackson Society
Strategic Briefing", published in February of this year. He co-wrote this briefing paper with
the Henry Jackson Society's communications director, Michael Weiss. And when he's not co-
writing Henry Jackson Society strategic briefings, Fakher is the communication manager of
the London-based Strategic Research and Communication Centre (SRCC). According to their
website, "He joined the centre in 2011 and has been in charge of the centre's communication
strategy and products."

SaveSvria-The Guardian.doc 8 19.07.12



As you may recall, the SRCC is run by one Ausama Monajed: "Mr Monajed founded the
centre in 2010. He is widely quoted and interviewed in international press and media outlets.
He previously worked as communication consultant in Europe and the US and formerly
served as the director of Barada Television ...".

Monajed is Fakher's boss.

If this wasn't enough, for a final Washington twist, on the board of the Strategic Research and
Communication Centre sits Murhaf Jouejati, a professor at the National Defence University in
DC - "the premier center for Joint Professional Military Education (JPME)" which is "under
the direction of the Chairman, Joint Chiefs of Staff."

If you happen to be planning a trip to Monajed's "Strategic Research and Communication
Centre", you'll find it here: Strategic Research & Communication Centre, Office 36, 88-90
Hatton Garden, Holborn, London ECIN 8PN.

Office 36 at 88-90 Hatton Garden is also where you'll find the London headquarters of The
Fake Tan Company, Supercar 4 U Limited, Moola loans (a "trusted loans company"),
Ultimate Screeding (for all your screeding needs), and The London School of Attraction — "a
London-based training company which helps men develop the skills and confidence to meet
and attract women." And about a hundred other businesses besides. It's a virtual office.
There's something oddly appropriate about this. A "communication centre" that doesn't even
have a centre — a grand name but no physical substance.

That's the reality of Hamza Fakher. On 27 May, Shamik Das of Left Foot Forward quotes
again from Fakher's account of atrocities, which he now describes as an "eyewitness account"
(which Cohen never said it was) and which by now has hardened into "the record of the Assad
regime".

So, a report of atrocities given by a Henry Jackson Society strategist, who is the
communications manager of Mosafed's PR department, has acquired the gravitas of a
historical "record".

This is not to suggest that the account of atrocities must be untrue, but how many of those
who give it currency are scrutinising its origins?

And let's not forget, whatever destabilisation has been done in the realm of news and public
opinion is being carried out twofold on the ground. We already know that (at the very least)
"the Central Intelligence Agency and State Department ... are helping the opposition Free
Syrian Army develop logistical routes for moving supplies into Syria and providing
communications training."

The bombs doors are open. The plans have been drawn up.

This has been brewing for a time. The sheer energy and meticulous planning that's gone into
this change of regime — it's breathtaking. The soft power and political reach of the big
foundations and policy bodies is vast, but scrutiny is no respecter of fancy titles and
fellowships and "strategy briefings". Executive director of what, it asks. Having "democracy"
or "human rights" in your job title doesn't give you a free pass.

And if you're a "communications director" it means your words should be weighed extra
carefully. Weiss and Fakher, both communications directors — PR professionals. At the

SaveSvria-The Guardian.doc 0 19.07.12



Chatham House event in June 2011, Monajed is listed as: "Ausama Monajed, director of
communications, National Initiative for Change" and he was head of PR for the MJD. The
creator of the news website NOW Lebanon, Eli Khoury, is a Saatchi advertising executive.
These communications directors are working hard to create what Tamara Wittes called a
"positive brand".

They're selling the idea of military intervention and regime change, and the mainstream news
is hungry to buy. Many of the "activists" and spokespeople representing the Syrian opposition
are closely (and in many cases financially) interlinked with the US and London — the very
people who would be doing the intervening. Which means information and statistics from
these sources isn't necessarily pure news — it's a sales pitch, a PR campaign.

But it's never too late to ask questions, to scrutinise sources. Asking questions doesn't make

you a cheerleader for Assad — that's a false argument. It just makes you less susceptible to
spin. The good news is, there's a sceptic born every minute.

SaveSvria-The Guardian.doc 10 19.07.12



